maandag 21 oktober 2013

Tourstart in Utrecht in 2015? Nu al vragen die knagen…

Zaterdag stond er een stuk op de website van het AD over een eventuele Tourstart in 2015 in Utrecht, met als strekking dat Utrecht kansrijk is. Een beslissing wordt woensdag verwacht. De fotomontage met allemaal wielrenners onder de Dom ziet er in ieder geval al prachtig uit.
Er zal in 2015 vast onderzoek gedaan worden naar de economische impact van het evenement. Dat wordt tegenwoordig regelmatig bij grote sportevenementen gedaan. Vaak is dit beperkt tot hoeveel geven mensen van buiten Utrecht door de Tourstart in Utrecht uit. En dat is volgens mij te beperkt. (Zie bijvoorbeeld een eerdere post op dit blog.)
Het artikel bracht bij mij nu al twee andere mogelijke onderzoeksonderwerpen naar boven.

  1. Wat heeft dat nu eigenlijk gekost? Als er 10 jaar gelobbyd is, dan zit daar veel tijd in van ambtenaren en politici. Die hadden in deze tijd wat anders, ook productiefs kunnen doen. De vraag is hoe groot waren eigenlijk deze opportuniteitskosten? En hoeveel kosten (reis- en verblijfskosten, drukkosten, etc) zijn al gemaakt? Deels is dit door de verloop van de tijd lastig precies te achterhalen, maar volgens mij moet het wel mogelijk zijn.
  2. Wat zijn de PR baten precies? Vaak is een evenement bedoeld om een stad of regio in de schijnwerpers te zetten. De waarde hiervan is lastig uit te rekenen. Vaak wordt uitgerekend hoeveel media-aandacht er is voor een evenement en hoeveel het zou kosten om deze aandacht te krijgen door evenveel reclame te kopen. De vermeden kosten van de reclame worden dan gezien als PR baat. Zo is dit bijvoorbeeld gedaan bij de evaluatie van het WK wielrennen in Zuid Limburg. Naamsbekendheid op zich is niet zo waardevol. Eigenlijk gaat het natuurlijk om hoeveel extra toeristen en bedrijven levert de PR op. Dat is lastig te onderzoeken, maar daarmee niet minder zinvol.
    Om het echt interessant te maken is ook de vraag relevant hoe je als gemeente op alternatieve manieren PR voor de stad kan maken en wat dat oplevert. De voorzitter van FC Utrecht  suggereerde een tijd terug dat investeren in zijn voetbalclub beter rendeert dan investeren in de Tourstart. Dat is geen neutrale bron, ik weet het, maar ook die kunnen gelijk hebben. Een ander alternatief is gericht adverteren. 

Kortom, beide onderwerpen zijn lastig om goed te onderzoeken, maar volgens mij relevant. Ik denk of werk er graag aan mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten