vrijdag 18 januari 2013

Opbrengst Olympische Spelen in Tokyo: hoop voor OS in Nederland?

Op de linkedin pagina van Olympisch Plan 2028 staat een wel erg enthousiaste verwijzing naar de opbrengsten in Tokyo met de hoop dat dat in Nederland opgepikt wordt en tot een positief besluit:

Verplichte lectuur voor schrijvers regeeraccoord , hier Tokyo2020
Nederland: in tijden van bezuinigingen en crisis, geen kandidatuur 2028.
Tokyo, Istanbul en Madrid gaan met die banaan voor 2020.
Tokyo verwacht een economische spin-off van 30 miljard $ en 550.000 nieuwe banen, Spelen budget 4,3 miljard $, lijkt mij een redelijk Return-on-investment.
http://tokyo2020.jp/en/plan/candidature/dl/tokyo2020_candidate_section_6_enfr.pdf


Ik kon het niet laten erop te reageren:
Dat komt neer op een return on investment van zo’n 700 % in een periode van slecht 7 jaar. Zo'n mooie return klinkt te mooi om waar te zijn, en ik vrees dat het dat dan ook is:

De economische literatuur op dit gebied een beetje kennend is een verlies geen winst waarschijnlijker (de berekening in het bijgesloten document is helaas niet na te volgen). Berekeningen van de organisatie vooraf blijken achteraf meestal erg onbetrouwbaar.

Als de return on investment daadwerkelijk 700% zou zijn, dan moet er toch wel 1/7 bij de organisatie terecht kunnen komen? Dan zou het privaat gefinancierd kunnen worden. Daar is steeds echter geen sprake van.

Ik zeg niet dat organiseren een slecht idee is, ik vermoed alleen maar eens dat dit soort argumenten regeerakkoordschrijvers en kabinetten, die uiteindelijk de beslissing nemen, niet overtuigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten