donderdag 20 juni 2013

'FIFA smijt met geld. Dat is nergens voor nodig' ??!

De Volkskrant heeft vandaag een verwarrend bericht over de FIFA die met geld smijt (in de voorbereiding op het WK voetbal in Zuid Afrika).

Eerst dacht ik dat klopt van niet: de FIFA geeft bij voorkeur geen geld uit. Wat het artikel niet zegt, is dat het niet het geld van FIFA is dat wordt uitgegeven. Het klopt misschien dat FIFA strooit met Zuid Afrikaans geld (en nu met Braziliaans geld).

Wat het verder vreemd maakt is dat landen zelf besluiten een bid uit te brengen, met daarin hoeveel ze nieuwe stadions ze beloven. Dus volgens mij zijn het toch echt de landen zelf die eerst met beloften en later met geld strooien.

En in het geval van Zuid Afrika zijn er volgens mij ook meer nieuwe stadions gebouwd dan in het bidboek aangeboden. Daar kan de FIFA best op aangedrongen hebben, maar dan nog is het Zuid Afrika dat daaraan toegeeft.

Kortom volgens mij krijgt de FIFA nu ten onrechte als enige de schuld. Treft ze dan geen blaam, ja dat wel, immers FIFA houdt met haar manier van toewijzen het tegen elkaar opbieden instant (zolang dat in haar belang is). Als landen echter beter in hun biedingen hun eigen belang in de gaten zouden houden is er geen probleem.

(Een paper in wording van mij en een coauteur gaat in op waarom landen eigenlijk bieden voor dit soort evenementen).

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten