maandag 25 februari 2013

Sport en markt

Op 21 februari gaf Paul Schnabel een lezing over de  sociaal economische kracht. toen het ging over de zachte economische waarde van sport (consumentensurplus, productiviteit, gezondheidswinst) kwam de vraag uit de zaal of je dit soort aspecten eigenlijk wel zou moeten willen waarderen.
Mijn eerste reactie was 'ja dat moet zeker als dat helpt om betere beslissingen te nemen en gebeurt nu te weinig'. Mijn tweede reactie kwam van het weekend. Ik realiseerde me dat ik het boek van Michael Sandell 'Niet alles is te koop' over de grenzen van de marktwerking nog steeds ongelezen in mijn kast heb staan. Ik ben gisteren begonnen te lezen.
Interessant maar vrees nu dat het mijn vraag niet gaat beantwoorden. Marktwerking is iets anders dan het meten van de waarde voor publieke besluitvorming, al kan het eerste komen door het tweede.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten