maandag 22 april 2013

Olympisch Plan en de kosten van de Spelen

Zaterdag 20 april had de Volkskrant een interessante rapportage over het einde van het Olympisch Vuur (geen link helaas).

De teneur van het stuk was dat de lobbyclub die de Spelen naar Nederland wilde halen niet fel genoeg gereageerd had volgens de aanwezigen op het slotcongres van het Olympisch Vuur.

Dat ging ook op voor de schattingen van de kosten en baten die gemaakt zijn (door de Rebel groep samen met Arup en door mij). De alinea over die kosten is interessant:
  • Tot die slotsom kwam NOC*NSF-voorzitter André Bolhuis later op de dag ook. Hij, zelf een tijd interim-baas bij Olympisch Vuur, dat liefst drie directeuren versleet, had zich te snel geschikt in het onvermijdelijke: de Spelen van 2028 zouden te duur zijn. RTL kwam met weggemoffelde cijfers over investeringen die 8 miljard euro zouden kunnen belopen. Econoom Michiel de Nooij maakte er 16 miljard van. Het verlies zou zeker 2 miljard zijn. 
Het is altijd leuk als mensen na flink wat tijd je werk weer aanhalen (mijn studie is een jaar geleden  gepubliceerd dat voelt kennelijk al als lang geleden aan…).

Maar staat het er goed? Ik moest het even nazoeken.

Mijn schatting was dat de kosten voor de overheid €16 miljard zouden zijn in het ongunstige scenario. In het waarschijnlijke scenario zijn de kosten slechts €10 miljard. Als ik één getal zou noemen, dan zou ik de waarschijnlijke schatting noemen.

Welk getal uit welke bandbreedte gebruik je is sowieso een lastige, de maximaal € 8 miljard die minister Schippers zei dat de Spelen zouden kostten, was gebaseerd op het waarschijnlijke scenario van het Rebel/Arup rapport. Bij maximaal, zou ik dan weer gaan voor het scenario waarin alles tegenvalt…..

Volgens mijn schatting kon de winst zelfs €2 miljard positief zijn. Het waarschijnlijke verlies was €4 miljard.

Kortom, een dubbel gevoel: leuk om geciteerd te worden maar goed geciteerd worden is leuker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten