maandag 7 april 2014

Schaatsbaan en schaatsbond op glad ijs?

Er is nog steeds geen definitieve beslissing rond de schaatsbaan in Almere. Deze had er op 1 april zullen zijn, al was dat volgens de schaatsbond geen harde deadline.

Tja, op 25 maart werd de KNSB directeur in het AD geciteerd: “ 'Op 1 april komen we naar buiten', is alles wat KNSB-directeur Paul Sanders nu kwijt wil.”

Nu weet ik niet of het een harde deadline was of niet. Gezien het gedoe in het najaar rond de aanwijzing had ik verwacht (ok, ik ben soms wat naïef) dat  KNSB en Icedome er alles aan gelegen zou zijn om nieuwe problemen en strubbelingen te voorkomen. Of de schaatsbond heeft het traject nog niet op orde of lopen de mensen van het Icedome tegen grote problemen aan om het rond te krijgen?

Of ben ik nu te naïef over de schaatsbond?
Op Follow the money stond een interessant verhaal over de economie van het Icedome complex, waarvan de conclusie was dat het echt niet uit kan en dat de financiering dan ook zeer waarschijnlijk niet rond komt. Althans zonder steun van de gemeente. En dat er voor die steun misschien wel goede argumenten zijn. Maar dat de gemeente Almere niet van zin is bij te dragen. Die economie ziet er niet ingewikkeld uit, en dat zag de schaatsbond misschien al aankomen.

Als dan de keus voor een nationaal ijscentrum weer losbarst, zal dat dan gaan om welke gemeente (of provincie) er het meeste geld voor over heeft? Of gaat dat dan om de vraag over waar een nationaal schaatscentrum het meeste waarde voor de samenleving creëert? Ik vrees alleen het eerste, wie heeft er met meeste geld voor over?

Of barst er geen strijd meer op als Almere afvalt? Ik kan even niet inschatten hoe de kansen van Zoetermeer zijn als er een nieuwe afweging komt.

Mogelijk wordt het dan tot opluchting van veel Friezen toch weer Heerenveen, maar wel na een stevige renovatie. Was die renovatie er wel gekomen zonder deze aanbestedingscarousel? En was dan dan even groot en snel geweest als nu? Dan zou het zo maar kunnen dat de schaatsbond met deze chaotische aanbesteding er het maximale uitgehaald heeft, en dat ze er zonder chaos minder uit had kunnen halen.

Afijn, nu zit ik toch een beetje te speculeren ook al hoopten de KNSB en NOC*NSF dat dat niet zou gebeuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten